Call us

Waarom is een webshop NU noodzakelijk?

"Het is duidelijk geworden dat het toch wel belangrijk is om een online webshop te hebben. Een online winkel is een extra verkooppunt waarmee je een ruimer bereik hebt, omdat je zelf de doelgroep kan bepalen die je wil benaderen. In periodes van lockdown is het zelfs het enige verkooppunt waar je mag en kan verkopen als kledingwinkel. Anno 2020 geen webshop hebben, betekent een enorme gemiste kans."


1. Nieuwe potentiële klanten bereiken

Door de groeiende digitalisering stijgt het aantal internetgebruikers. Zo is een grote markt aan potentiële klanten relatief makkelijk bereikbaar voor jou als ondernemer. Maar probeer zeker niet die grote massa te bereiken. Dat kost stukken van mensen én bovendien spreek je ook de verkeerde prospecten aan; zij die eigenlijk geen interesse tonen in jouw online winkel of producten. Ga gericht te werk en spreek enkel de mensen aan die relevant zijn voor je. Online kan je namelijk makkelijk enkel de klanten benaderen die je zelf wil!

Hoe doe je dit? Aan de hand van het klantenbestand van je fysieke winkel ken je bepaalde eigenschappen van je huidige klanten, zoals leeftijd, geslacht, interesses, regio woonachtig,… Haal hieruit de gemeenschappelijke eigenschappen van die klanten en zo weet je hoe je ideale potentiële klant er kan uitzien. Dit noemt men het bepalen van een ‘buyer persona’. Hou dit ideaalbeeld voor ogen en zo weet je hoe je je ideale prospect op het internet moet benaderen en aanspreken.

Via een webshop maak je het dus niet alleen je bestaande klanten makkelijk om je producten te bestellen; je hebt er een extra verkoopkanaal bij om nieuwe klanten te werven.

2. 75% van de Belgische bevolking koopt online

7,5 miljoen Belgen shoppen online. Dat is maar liefst 75 % van de Belgische bevolking! Elk jaar stijgen die cijfers opnieuw en kopen onze landgenoten meer en meer online. Uit bevraging blijkt dat men na de coronacrisis nog meer online zal spenderen. Laat je klanten dus niet verleiden door grote buitenlandse spelers om op hun webshops te kopen. Bied jouw klanten de mogelijkheid om online bij jou bestellen. Er is namelijk een grote bereidheid van de Belgische consument om lokale ondernemers te steunen, ook online.


3. 24/7 toegankelijk en altijd en overal verkopen

Je winkel gesloten tijdens de lockdown? Wat nu? Blijf zeker niet bij de pakken zitten! Verplaats je winkel naar waar de consument zit: aan zijn bureau, in zijn keuken, in zijn zetel,…
Via smartphone of tablet bestelt men werkelijk overal en op elk moment van de dag.

Uit cijfers blijkt dat de hoogste piek in online aankopen zich situeert tussen 14u en 16u, en tussen 20u en 23u. Via een webshop verkoop je zelfs terwijl je slaapt.  Eenmaal een klant een account heeft op jouw shop, gaat hij vlotjes over tot een herhaalaankoop. Zeker als je via e-mailcampagnes promoties aanbiedt. Wanneer je klant een mail met een actie ontvangt, is hij slechts een paar klikken verwijderd van een nieuwe online aankoop.

Als je klanten meer uitgeven online, waarom dan geen webshop lanceren?


4. Overzicht van al je producten

Via je webshop kunnen bezoekers een overzicht krijgen van al je producten. Je kiest zelf hoeveel details je geeft over je artikelen. Je kan makkelijk video’s plaatsen of meerdere foto’s. Een online koper houdt van kiezen en behoudt graag het overzicht. Zorg daarom voor een duidelijke structuur in je producten en geef de surfer de kans om via verschillende keuzefilters zijn gewenste product te vinden. Hoe eenvoudiger het proces tot de finale aankoop, hoe beter. Een gebruiksvriendelijke webshop neemt de rol van een topverkoper op zich en helpt de klant kiezen.

5. Verkopen via sociale media

Verkoop niet alleen via je webshop, maar ook via je sociale media. Post je producten op je Facebook- en Instagrampagina met een link naar het winkelmandje op je webshop.

Jouw volgers op Facebook of Instagram worden op die manier zeer vlug op de hoogte gebracht van ieder nieuw product en elke actie of promotie die jij post. Zo wordt het proces tot de finale aankoop beperkt tot enkele kliks. Gebruik dus zeker je sociale media ter ondersteuning van je webshop.


6. Het verlengde van jouw fysieke winkel

Bij Flexious ontwikkelen we webshops die 100% in lijn liggen van jouw bedrijfscultuur en je merkimago. Vooraleer we overgaan tot het programmeren, doen we namelijk eerst een grondige marketinganalyse: wie zijn je klanten, wat is jouw missie, hoe luidt jouw verkoopstrategie, hoe zien jouw logo en andere communicatiedragers eruit,…? Ons doel is dan ook om een webshop te creëren die 100% past bij jouw huisstijl.

7. Tot 25% fiscaal voordeel op een webshop of website

Omwille van de coronacrisis, biedt de overheid handelaars een fiscaal voordeel bij een investering in het ontwikkelen van online verkooptools. Voor een investering in een webshop of in digitale betalingssystemen, geniet je als eenmanszaak of onderneming van een belastingvoordeel van 13,5% tot 25%. Dat is al eens een muisklik waard!


Interessante links

Up to date!

Wenst u op de hoogte te blijven van onze nieuwtjes?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief.
chat
messengerwhatsapp


© 2020 Flexious.  All rights reserved. Privacy - Algemene voorwaarden


edit afsluiten